Kassavirtatyökalu – helppo tapa estää yrityksen kassakriisi

Monelle yrittäjälle raha-asioista stressaaminen on arkipäivää, vaikka niin ei suinkaan tarvitsisi olla. Tässä artikkelissa käydään läpi miten kassavirtatyökalun avulla estetään yrityksen kassakriisi ja helpotetaan yrittäjän arkea.

Mikä on kassavirtatyökalu?

Yrittäjälle mikään ei ole niin tärkeää kuin se, että kassa kestää. Onko kassassa ensi kuussa varmasti rahaa maksaa palkat ja juoksevat kulut? Kassavirtatyökalun avulla yrittäjä osaa suunnitella rahan käytön etukäteen ja varmistaa kassan riittävyyden. Työkalu auttaa yrittäjää reagoimaan ajoissa, jos vaikkapa laskujen eräpäiviä pitää siirtää. Näin onnistut välttämään kassakriisin eli sen, että kassan pohja ammottaisi tyhjyyttään.

Mistä kaikesta kassavirta siis muodostuu?

Yrityksen kassavirta muodostuu myynneistä koostuvista rahavirroista sekä toistuvista kuluista, kuten ostoista, palkoista ja vuokrista. 

Kassavirralla tarkoitetaan siis yrityksen pankkitilille tai käteisvaroihin tulevaa ja sieltä lähtevää rahaliikennettä. Kassavirtalaskelma on peruslaskelma, joka kuvaa yrityksen todellista maksuvalmiutta. Kassavirtalaskelma on taseen ja tuloslaskelman rinnalla kolmas yrityksen taloudenpidon peruslaskelma.

Kassavirran hallinta on haastavampaa ilman kunnollista työkalua, joka on suunniteltu helpottamaan yrittäjän arkea!

Miten kassavirtatyökalu auttaa yrittäjää?

Kassavirtatyökalun käyttö perustuu aina ajankohtaiseen pankkitilin tilanteeseen. Nimensä mukaisesti kassavirtatyökalu auttaa kehittämään kassavirtaa ja samalla ennustamaan tulevaa.

Yrittäjän on välttämätöntä tietää

  • paljonko rahaa tulee sisään
  • onko kassassa rahaa ja kuinka paljon
  • mitä menoja yritykselle on tulossa minä ajankohtana.

Kassavirtatyökalun avulla yrittäjälle ei tule ikäviä yllätyksiä, sillä varautuminen tulevaan helpottuu merkittävästi!

Termit tutuiksi: mitä eroa on kassavirtatyökalulla ja budjetilla?

Budjetti on terminä monelle varmasti tutumpi kuin kassavirtatyökalu. Kumpikin näistä toki auttaa yrityksen talouden suunnittelussa ja rahatilanteen hallinnassa, mutta budjetointi ei silti merkitse samaa, kuin kassavirtatyökalun käyttö. Paneudutaanpa tänään siis tarkemmin siihen, miten nämä termit käytännön tasolla eroavat toisistaan.

Budjetti on eri asia kuin kassavirtatyökalu.

Budjetti ei mittaa sitä, kuinka paljon pankkitilillä on oikeasti rahaa. Budjetti tarkoittaa yrityksen talousarviota eli tulo- ja menoarviota.  

Yrittäjä tekee esimerkiksi vuosibudjetin, joka perustuu arvioon seuraavan vuoden tuloista ja menoista. Eri asia on kuinka hyvin tulevan vuoden budjetti vastaa käytännössä toteutuvia tuloja ja menoja.

Budjetointikin on tärkeää, mutta se ei –kassavirtatyökalusta poiketen – mittaa riittävätkö yrityksen rahat tässä ja nyt.

OMA Yrityspalvelun kassavirtatyökalu helpottaa yrittäjän arkea

OMA Yrityspalvelu tarjoaa yrittäjille lisäpalveluna oman excel-pohjaisen kassavirtatyökalun yrityksen arkea helpottamaan.

Kassavirtatyökalun avulla yrittäjä voi parantaa maksuvarmuuttaan ja lisätä mielenrauhaansa.

Kassavirtatyökalumme hinta on 500 € + alv. Aluksi excel-pohjaan täytetään yrityksen olemassa olevaa kirjanpitoa 2–3 viikkoa taaksepäin ja luodaan ennuste. Tämän jälkeen yritys voi joko pitää kassavirtatyökalun ajan tasalla itse (mielellään 2 kertaa viikossa) tai voi halutessaan ostaa OMAlta päivityspalvelun hintaan 70 €/h.

OMAn kassavirtatyökalu on helppokäyttöinen ratkaisu jokaiselle yrittäjälle, joka ei enää halua stressata raha-asioista!

OMA Assarin avulla yrittäjäkin nauttii ansaitusta lomasta.

Yrittäjänkin on hyvä päästä nauttimaan lämmöstä ja lomapäivistä. Usein oman ajan ottaminen kalenterista tuntuu kuitenkin hankalalta, ja mieli palaa jatkuvasti työasioihin. Tässä kohtaa yrittäjän avuksi tulee OMA Assari, joka hoitaa juoksevat asiat ansaitun lomasi aikana!

Katso myös nämä

Parhaat vinkit onnistuneeseen verosuunnitteluun

Nyt kun eletään vielä alkuvuotta, on hyvä hetki suunnata katse yrityksen verosuunnitteluun. Verosuunnittelu on kaikin tavoin suositeltavaa, ja tärkeä osa yrityksen kannattavaa liiketoimintaa. Tässä uutiskirjeessä perehdymme siihen, mitä eri asioita yrityksen tulee ottaa verosuunnittelussaan huomioon, minkä suhteen pitää olla tarkkana, ja miten me OMAn tiimissä voimme auttaa! ✨

Yrittäjän muistilista: Näin otat yrityksesi talouden seurannan haltuun

Näin alkuvuodesta on erinomainen aika ottaa yrityksen talouden seuranta haltuun. Tämä on yrityksen toiminnan kannalta niin olennainen osa-alue, että nyt kannattaa olla tarkkana! Käymme tässä artikkelissa läpi, mitä eri asioita yrityksen tulee seurata taloudessaan kuukausittain, millaisia työkaluja yritys siihen tarvitsee ja miten me OMAlla voimme auttaa! ✨

Yrittäjän muistilista: Top 5 alv-vinkit

Näin alkuvuodesta on erinomainen aika kurkistaa yhdessä alv-kiemuroihin, sillä niitähän riittää! Kun alv-kuvioistaan on selvillä kunnolla, on niistä yrityksen taloudelle selkeää hyötyä. Käymme tässä artikkelissa läpi, millaisia asioita yrittäjän tulee ottaa huomioon arvonlisäveroissa, ja mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta yritystoimintasi on täydessä tikissä. ✨