Yrittäjän muistilista: Näin otat yrityksesi talouden seurannan haltuun

Näin alkuvuodesta on erinomainen aika ottaa yrityksen talouden seuranta haltuun. Tämä on yrityksen toiminnan kannalta niin olennainen osa-alue, että nyt kannattaa olla tarkkana! Käymme tässä artikkelissa läpi, mitä eri asioita yrityksen tulee seurata taloudessaan kuukausittain, millaisia työkaluja yritys siihen tarvitsee ja miten me OMAlla voimme auttaa! ✨

Miksi yrityksen talouden seuranta on tärkeää? 🤔

Yrityksen talouden seuranta kannattaa tehdä kuukausittain, sillä se auttaa pitämään yrityksen rattaat pyörimässä, eikä ikäviä yllätyksiä pääse syntymään. 📅

Talouden seuraaminen kuukausittain on olennaista yrityksen toiminnan kannalta monella tapaa.

Kuukausittainen seuranta…

✅ auttaa ennakoimaan ja välttämään taloudelliset haasteet

✅ edesauttaa yritystä pääsemään kasvutavoitteisiinsa

✅ tukee yritystä päätöksenteossa

✅ auttaa estämään maksukyvyttömyyden.

Tässä OMAn ammattilaisten vinkki: Mitä enemmän laittaa mustaa valkoiselle, sitä helpompi on päästä tavoitteisiin. Tavoitteet on helpompi saavuttaa, kun numerot ovat selkeinä ja niitä seurataan säännöllisesti.

Vaikka aika olisi kortilla ja kiire olisi kova, kannattaa jokaisen yrityksen ottaa tarpeeksi aikaa oman talouden säännölliseen seurantaan! Se nimittäin maksaa itsensä takaisin! 💰

Mitä kaikkea talouden seuranta sitten pitää sisällään? 🔍

Taloutta kannattaa seurata mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, sillä yksi työkalu ei yleensä vielä kerro koko totuutta yrityksen talouden tilasta.

Eri työkalut onkin tarkoitettu erilaisiin tarkoituksiin, ja ne kertovat yrityksen taloudesta eri kanteilta.

Yrityksen kannattaakin ottaa kuukausittaiseen seurantaan seuraavat työkalut:

✔️tuloslaskelma

✔️tase

✔️kassavirta

✔️budjetti

…sekä kuukausikooste, jos saat sellaisen kirjapitäjältäsi! Me OMAlla teemme jokaiselle yritykselle oman, räätälöidyn kuukausikoosteen, joka sopii kunkin yrityksen tarpeisiin! Kuukausikoosteen avulla taloutta on helpompi seurata, ja pysyt aina ajan tasalla! 🎯

Käydään seuraavaksi yhdessä läpi edellä mainitut työkalut, jotta yrityksesi talouden seuranta selkiytyy! 👇

Tätä eri työkalut sinulle kertovat 📊

✅ Tuloslaskelma

Tuloslaskelma kertoo, miten yritys on menestynyt tietyllä ajanjaksolla. Siinä näkyy yrityksen tulot, menot ja näiden erotuksena syntyvä voitto tai tappio. Tuloslaskelma auttaa seuraamaan liiketoiminnan kannattavuutta ja sitä, mistä tulos muodostuu – esimerkiksi paljonko myyntiä on ollut ja mihin rahaa on kulunut.

Huom! Tuloslaskelma kertoo vain kuukauden tilanteen, eikä kerro esimerkiksi yrityksen todellisesta rahavirrasta tarkempaa, kuten kassavirta.  

Tase

Tase puolestaan kertoo yrityksen taloudellisen tilanteen tiettynä hetkenä. Siitä nähdään, mitä varoja yrityksellä on (esim. käteinen, kalusto, myyntisaamiset) ja miten ne on rahoitettu (oma pääoma ja velat). Tase auttaa seuraamaan yrityksen maksukykyä, velkaantumista ja vakavaraisuutta pitkällä aikavälillä. Tuloslaskelma ja tase ovat tärkeitä esimerkiksi rahoitusta hakiessa.

Kassavirta

Kassavirtalaskelma näyttää, miten rahaa on tullut yritykseen ja mihin sitä on käytetty tietyllä ajanjaksolla.  Se auttaa seuraamaan, riittävätkö yrityksen tulot kattamaan menot ja pysyykö yritys maksukykyisenä. Kassavirta kertoo siis konkreettisesti, paljonko rahaa on oikeasti liikkunut sisään ja ulos. Kassavirta on yksittäisistä mittareista yritykselle tärkein talouden seurannassa.

Budjetti

Budjetti on ennuste yrityksen tuloista ja menoista tietylle ajanjaksolle. Budjettiin kuuluvat samat elementit kuin tuloslaskelmaan. Se auttaa suunnittelemaan ja ohjaamaan taloutta sekä vertaamaan toteutunutta tulosta suunniteltuun. Budjetti toimii tärkeänä työkaluna päätöksenteossa ja resurssien hallinnassa, ja sen tekemiseen kannattaakin panostaa, sillä se maksaa itsensä takaisin!

Jos tuntuu, että sormi menee suuhun yhdenkään laskelman tai työkalun kanssa, ota yhteyttä OMAn tiimiin! Me olemme tukenasi talouden tunnuslukujen kanssa ja teemme talouden seurannasta sinulle helppoa kuin pala kakkua! 🍰

OMA tekee jokaiselle yritykselle räätälöidyt kuukausikoosteet 🎯

Jokainen yritys on erilainen, joten jokainen yritys tarvitsee myös omiin tarpeisiinsa räätälöidyt kuukausittaiset koosteet siitä, miten yrityksen taloudelle kuuluu. 😊

Me OMAlla teemme jokaiselle asiakkaallemme yksilöidyt ja räätälöidyt kuukausikoosteet. Emme siis jätä sinua yksin tulkitsemaan tuloslaskelmaa, tasetta, kassavirtaa ja budjettia, vaan kerromme sinulle kuukausittain, mihin asioihin yrityksen on taloudessaan hyvä puuttua ja mitä kannattaa tarkistaa. ✅

Saimme juuri eräältä asiakkaaltamme ihanan palautteen:

💬 “Olen oppinut lukemaan kuukausikoostetta niin, että tiedän aina, mitä yrityksessäni tapahtuu!”

Meidän kanssamme et jää lukujen ja numeroiden kanssa yksin, vaan olemme aina tukenasi! 💕

Mikä on OMA Assari?💜

Sihteeri, johdon assistentti… Arjen toimistoavulla on monta nimeä ja tehtävää! 😊

Kaikki kiteytyvät OMA Assari -nimiseen palveluumme, joka räätälöidään joustavasti juuri teidän yrityksenne tarpeiden mukaan. 

OMA Assari toimii yrittäjän ja johdon joustavana ja luotettavana tukena niin säännöllisissä kuin projektiluontoisissa toimistotöissä. Työtehtävät sovitaan aina tarpeidesi mukaan, minkä ansiosta et maksa turhasta – vain ja ainoastaan sovituista töistä sekä tunneista.

Assaripalvelumme auttaa, vaikka kirjanpitosi olisikin omissa käsissäsi tai ulkoistettu muualle. Olemme täällä sinua varten!  💕

Katso myös nämä

Yrittäjän muistilista: Top 5 alv-vinkit

Näin alkuvuodesta on erinomainen aika kurkistaa yhdessä alv-kiemuroihin, sillä niitähän riittää! Kun alv-kuvioistaan on selvillä kunnolla, on niistä yrityksen taloudelle selkeää hyötyä. Käymme tässä artikkelissa läpi, millaisia asioita yrittäjän tulee ottaa huomioon arvonlisäveroissa, ja mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta yritystoimintasi on täydessä tikissä. ✨

Yrittäjän muistilista alkuvuoteen

Vuosi 2025 on pyörähtänyt käyntiin, ja vuosi 2024 on taputeltu kunniakkaasti kuntoon. Käymme tässä artikkelissa läpi, millainen on yrittäjän muistilista alkuvuoteen ja mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta uusi tilikausi on entistäkin onnistuneempi. ✨

Tilinpäätöksen tekeminen – näin vältät yleisimmät sudenkuopat

Tilikausi loppumassa ja tilinpäätöksen tekeminen edessä? Koska tilinpäätöksen onnistuminen on yrityksen toiminnan kannalta todella tärkeää, käymme tässä artikkelissa läpi, mitä käytännön asioita on muistettava hoitaa ennen tilinpäätöstä, milloin tilinpäätös pitää viimeistään tehdä ja mitä sudenkuoppia välttää. Lue ammattilaisten vinkit!