Yrittäjän muistilista: Top 5 alv-vinkit

Näin alkuvuodesta on erinomainen aika kurkistaa yhdessä alv-kiemuroihin, sillä niitähän riittää! Kun alv-kuvioistaan on selvillä kunnolla, on niistä yrityksen taloudelle selkeää hyötyä. Käymme tässä artikkelissa läpi, millaisia asioita yrittäjän tulee ottaa huomioon arvonlisäveroissa, ja mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta yritystoimintasi on täydessä tikissä. ✨

Milloin alvit pitää ilmoittaa - ja maksaa? 📅

Lähdetään aivan aluksi liikkeelle siitä, mihin mennessä yrityksen täytyy ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot, sillä tämä on yrityksen kannalta todella olennainen juttu. ✅

Annetuista päivämääristä on syytä pitää kiinni, sillä myöhästymisestä koituu yrityksille lisäkuluja ja vaivaa, ja sitähän ei kukaan yrittäjä halua!

Alvien ilmoitus- ja maksupäivä määräytyy sen mukaan, mikä yrityksesi verokausi on: kuukausi, neljännesvuosi vai vuosi.

Kuukausi-ilmoittajien alv-ilmoitus- ja maksupäivä on jokaisen kuukauden 12. päivä. Kirjanpidolle on annettu n. 1,5 kk aikaa laittaa asiat ojoon, jolloin esim. tammikuun alv:n eräpäivä on 12.3., helmikuun 12.4. ja niin edespäin. 📅

Kuukausi-ilmoittajia ovat pääasiassa yritykset, joiden liikevaihto ylittää 100 000 euron rajan. 💰 Tätä pienemmät yritykset voivat hakeutua pidemmän verokauden piiriin, eli vuosi- tai neljännesvuosi-ilmoittajiksi OmaVeron kautta.

Alvit vaikuttavat myös kassavirtaan eli rahavirtaan. 💰

Usein summa saadaan etupainotteisesti myynnin mukana ja tässä on hyvä pitää mielessä, että alvien osuus pitää maksaa noin 2,5-1,5 kk päästä, kun se raha on saatu.  Tämä kannattaa aina huomioida oman yrityksen rahan käytössä. Rahojen riittävyyden hahmottamisessa auttaa huomattavasti, jos yrityksellä on käytössään kassavirtaennuste. Me OMAlla autamme yrityksiä myös kassavirtapalveluissa! 😊

Mikä on yrityksesi arvonlisäverokanta? 🤔

Siirrytään seuraavaksi alv-kantoihin! Arvonlisäverokannat eli alv-prosentit määrittävät, paljonko kunkin tavaran tai palvelun arvonlisävero on.

Lähtökohtaisesti kaikki yritykset kuuluvat yleiseen verokantaan, jolloin alv-prosentti on 25,5 %.

Poikkeuksia kuitenkin on, ja ajoittain verohallinto päättää ilahduttaa yrittäjiä alv-kantojen muutoksilla, jolloin näistäkin on hyvä olla jyvällä. Esimerkiksi alennettuihin alv-kantoihin tuli muutoksia vuoden 2025 alusta. 📅

Yrityksen täytyy olla aina itse selvillä alv-kannastaan, sillä virheistä voidaan rokottaa. Jos laitat yrityksesi tuotteille tai palveluille liian pienen alv-prosentin ja verotarkastus iskee kohdalle, voit joutua maksamaan erotuksen viivästyskoroilla ja sanktioilla höystettynä. 💸

Me OMAlla olemme kuitenkin näissäkin kiemuroissa yrittäjän tukena. Kirjanpitäjämme ovat tarkkoina, onko yrityksesi alv-kanta kunnossa, ja autamme sinua myös selvittämään oikean alv-kannan, jos siitä on epäselvyyttä. 👌

Myös täältä voit tarkistaa, mihin arvonlisäverokantaan yrityksesi kuuluu, jos haluat pelata varman päälle! ✅

Näin hyödynnät alvit yritystoiminnassasi

Arvonlisäverot eivät tuo pelkkää harmia, vaan niistä on yritystoiminnalle myös hyötyä, mikäli niitä osaa hyödyntää oikein. ✅

Kun teet ostoja liiketoiminnan hyväksi, voita vähentää ostetuista tuotteista ja palveluista alvien osuuden. 💰

Kun siis ostat vaikkapa työtuolin, läppärin tai pakettiauton yrityksen liiketoimintaa mahdollistamaan, voit vähentää näistä ostoksista alvien osuuden, mikä tietysti on yritykselle aina plussaa! 😊

Näissäkin pitää kuitenkin ottaa muutama asia huomioon.

❌ Löysitkö edullisen puhelimen tai läppärin yksityishenkilöltä? Vaikka laite tulisikin työkäyttöön, et voi vähentää siitä alveja, sillä alvien vähentämisen ehtona on se, että tuotteet tai palvelut tulee ostaa yritykseltä, joka on alv-rekisterissä.

❌ alv-vähennysoikeuksissakin on poikkeuksia, kuten esim. henkilöstön lahjat tai kulttuurisetelit, koska niillä ei katsota olevan suoraa liiketoiminnallista tarkoitusta 😊 Sama pätee edustukseen: vaikka edustaminen yrittäjän näkökulmasta edistääkin liiketoimintaa, on yritysten edustuskulujen alv-vähennysoikeutta on kuitenkin rajoitettu.

Varmista, että saat alvit vähennettyä! ✔️

Tätä kohtaa emme voi korostaa liikaa: aina kun ostat yritystoimintaa varten jonkin tuotteen tai palvelun, ota talteen kuitti tai lasku, jossa on näkyvissä alv-erittely! 

Jos kuitteja ei tilikauden päätteeksi löydy, et pääse vähentämään alveja, joista olet jo maksanut, eli yrityksesi menettää rahaa. 💸

Pahimmassa tapauksessa, jos kuitit puuttuvat…

❌et saa tehdä alv-vähennyksiä

❌et saa laittaa kuluja kokonaisvähennyksiin

❌ kaikki selvittely-tilillä olevat selvittämättömät kulut pitää vieläpä kirjata yrittäjän omaksi palkaksi, josta maksat uudelleen verot!

Tee siis itsellesi ja yrityksellesi ISO palvelus, ja ota aina kaikki kuitit ja laskut talteen ja varmista vielä, että niissä näkyy alv-erittely!

Me OMAlla kyllä muistutamme sinua kyllä joka kuukausi puuttuvista kuiteista, jotta ikäviä yllätyksiä ei tulisi!

Jos kuittirumba tuntuu raskaalta, saat meiltä apuun myös kätevän OMA Assarin, joka tulee selvittämään laatikoissa ja lipastoissa muhivan kuittisekamelskan puolestanne. 😊

Alvit maksuun yrittäjän puolesta

Parhaimmillakin yrittäjillä lipsahtaa jokin joskus mielestä, kun yritystoiminta itsessään vie mukanaan ja erilaiset deadlinet alkavat paukkua.

Se on aivan ymmärrettävää, ja siksi haluammekin auttaa yrittäjiä kaikin mahdollisin tavoin. 💜

Emme siis tyydykään pelkästään muistuttamaan alveista ja lähestyvistä eräpäivistä, vaan voimme laittaa myös alvit kuukausittain maksuun puolestanne! 😊

Näin sinulla on taas yksi huoli vähemmän ja enemmän energiaa keskittyä ydinliiketoimintaasi. 💪

OMA Assari tulee apuun, kun tarve on!💜

Saako kuittirumba pään sekaisin? 🤯

OMA Assarimme syöksyy ratsuväen lailla hätiin, kun laatikot pullistelevat kirjaamattomia kuitteja tai tarvittavat dokumentit ovat karussa.

OMA Assarimme järjestää kuitit ja tositteet siistiin nippuun ja skannaa kuittisi kirjanpito-ohjelmaan. Kuittikatastrofi on hoidettu alle aikayksikön!

Assaripalvelumme auttaa, vaikka kirjanpitosi olisikin omissa käsissäsi tai ulkoistettu muualle. Olemme täällä sinua varten!  💕

Katso myös nämä

Yrittäjän muistilista alkuvuoteen

Vuosi 2025 on pyörähtänyt käyntiin, ja vuosi 2024 on taputeltu kunniakkaasti kuntoon. Käymme tässä artikkelissa läpi, millainen on yrittäjän muistilista alkuvuoteen ja mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta uusi tilikausi on entistäkin onnistuneempi. ✨

Tilinpäätöksen tekeminen – näin vältät yleisimmät sudenkuopat

Tilikausi loppumassa ja tilinpäätöksen tekeminen edessä? Koska tilinpäätöksen onnistuminen on yrityksen toiminnan kannalta todella tärkeää, käymme tässä artikkelissa läpi, mitä käytännön asioita on muistettava hoitaa ennen tilinpäätöstä, milloin tilinpäätös pitää viimeistään tehdä ja mitä sudenkuoppia välttää. Lue ammattilaisten vinkit!

Liiketoimintasuunnitelma ja strategia – miksi jokainen yrittäjä tarvitsee niitä?

Yrittäjänä olet melko suurella varmuudella kuullut liiketoimintasuunnitelmasta ja strategiasta, mutta onko sinulle kristallinkirkasta, mitä nämä kaksi käsitettä käytännössä tarkoittavat? Mikä vielä tärkeämpää: onko yritykselläsi kumpikin viilattu huippuunsa? Tässä artikkelissa käymme läpi, miksi liiketoimintasuunnitelma ja strategia ovat jokaiselle yritykselle elintärkeät – yrityksen koosta ja iästä viis!