Budjetointi – mitä se on, ja miksi yrityksesi tarvitsee sitä?

Olet yrittäjänä varmasti kuullut budjetoinnista, mutta tiedätkö, mitä se käytännössä tarkoittaa? Ja mikä vielä tärkeämpää: oletko laatinut omalle yrityksellesi budjetin? Tässä artikkelissa käymme läpi, miksi budjetointi on jokaiselle yritykselle tärkeää – yrityksen koosta viis!

Mitä se budjetointi sitten oikein tarkoittaa?

Hyvin yksinkertaisesti sanottuna: budjetti tarkoittaa yrityksen talousarviota eli tulo- ja menoarviota. Yritys laatii budjetin tietylle määräajalle – yleensä vuodeksi – ja budjetti perustuu arvioon seuraavan tilikauden tuloista ja menoista. 💸

Miksi budjetointi on yrityksille niin tärkeää?

Vaikka budjetin laatiminen onkin yrityksen menestyksen kannalta todella oleellista, ei budjetointi silti ole lakisääteistä. Yrityksen ei siis ole pakko laatia budjettia, mutta se on äärimmäisen suositeltavaa. 👍

Miksi budjetointi sitten on niin tärkeää yrityksille?
Vastaus on: hyvin monesta syystä! 

Budjetointi…

  • auttaa suunnittelemaan ja seuraamaan yrityksesi taloudellista tilannetta 💰
  • auttaa sinua ennakoimaan ajoissa erilaisia tapahtumia ja tilanteita 🔮
  • auttaa yritystäsi pääsemään tavoitteisiinsa ✔️
  • on erityisen tärkeää, kun yrityksesi hakee kasvua 🚀
  • työ yrityksellesi turvaa. 🧸

 

Jokaisen yrittäjän onkin siksi äärimmäisen tärkeää tietää budjetoinnin ABC, eli tärkeimmät budjetointiin liittyvät faktat sekä se, miten budjetti oikein laaditaan.

Budjetoinnin ABC - mitä sinun tulee tietää 👇

Budjetointi on helpompi hahmottaa, kun siitä ymmärtää muutamat peruskäsitteet. Kun tiedät seuraavat asiat, olet jo perillä kaikkein olennaisimmista asioista!

  • Kuten aiemmin kerroimme: budjetti ei ole lakisääteinen. Yrityksen ei siis ole pakko laatia budjettia, mutta se on äärimmäisen suositeltavaa yritykselle kuin yritykselle. 👍

  • Budjetti on tilikausikohtainen, eli se laaditaan ennen seuraavaa alkavaa tilikautta. Tilikauden ei kuitenkaan tarvitse olla kalenterivuosi! 📅

  • Rahoituksen hakeminen edellyttää lähes aina budjetin laatimista ja esittämistä. 💰

  • Budjetointi ei liity mitenkään yrityksen kokoon. Myös yksin- ja pienyrittäjän kannattaa laatia yritykselle budjetti. Pienelle yritykselle kuitenkin riittää usein vähän yksinkertaisempi budjetti.

  • Budjetin tekemättä jättämisellä on suuri riski siihen, että yrittäjä tuhlaa aikaansa ja rahojaan taloudellisesti tuottamattomaan toimintaan. Ja sehän ei yhdenkään yrittäjän korvissa kuulosta hyvältä! 📉

Lyhyesti sanottuna: olipa yrityksesi suuri tai pieni, kannattaa sinun ehdottomasti laatia yrityksellesi budjetti!

Miten se budjetti sitten laaditaan? 🤔

Budjetin laadinnan ei tarvitse olla monimutkaista. Yksinkertaisimmillaan budjettia varten laaditaan arvio siitä

  • mistä rahaa tulee 💸
  • mihin sitä menee ja
  • kuinka paljon.

 

Budjetoinnin lähtökohdaksi kannattaakin aina ottaa yrityksen liiketoimintasuunnitelma, josta selviää yrityksesi tavoitteet. 👍

Budjetteja ei laadita jokaiselle yritykselle samalla tavalla. Yrityksesi tyyppi ja koko vaikuttavat siihen, mitä juuri teidän budjettinne sisältää. Mitä isompi yritys, sitä enemmän eri asioita budjettiin tavallisesti merkitään. Pienyrittäjälle riittääkin monesti vain yksi budjetti, johon kaikki eri osa-alueet sisällytetään. 📊

Budjetoinnin voi yksinkertaisimmillaan tehdä hyvin excel-pohjaan. Erityisesti monille pienemmille yrityksille excel-pohja voi olla oikein riittävä ratkaisu. Budjetin laatimiseen on myös olemassa  erilaisia budjetointiohjelmia. Moniin kirjanpito-ohjelmiinkin sisältyy helppo budjetointityökalu, jonka käyttäminen ei ole rakettitiedettä, eikä vaadi laskentotieteen koulutusta. 🛠️ 

Budjetointia ei missään nimessä kannata pelätä! Muista, että se on vain työkalu, jonka avulla voit suunnitella ja tarkkailla yrityksesi taloudellista tilannetta. Budjetoinnin on siis tarkoitus helpottaa sinun elämääsi. 

Yrittäjä, kaipaatko tukea yrityksesi budjetin laatimiseen?

Jos yrityksen budjetin laatiminen kaikesta huolimatta kuitenkin aiheuttaa vilunväreitä ja nostaa verenpainetta, älä huoli! OMAn tiimi on täällä sinua varten. 😊

Kun haluat keskittyä rauhassa siihen, minkä sinä osaat parhaiten, anna meidän hoitaa se, missä me olemme rautaisia ammattilaisia! Me pidämme budjetoinnistasi hyvää huolta, ja sinä voit keskittyä olennaiseen: yrityksesi kasvattamiseen! 📈

Moni yrittäjistä hakee budjetin laatimiseen apua, ja yhteistyöllä saammekin aikaan parhaan lopputuloksen. Sinä kerrot meille yrityksesi realistiset tavoitteet ja me hoidamme teknisen puolen. 👌

Alv-prosentin muutos, eli yleisen arvonlisäverokannan korotus 📈

Yrittäjänä et varmasti ole voinut välttyä kuulemasta, että yleinen arvonlisäverokanta nousi 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen. 📆

Tuttavallisemmin sanottuna: alv-prosentti nousi.

Miten tämä sitten vaikuttaa yritysten toimintaan? 🤨

Käydäänpä sitä seuraavaksi läpi! 👇

Mitä yrittäjän tulee ottaa huomioon alv-prosentin noustessa? 🤔

Verokantamuutos vaikuttaa merkittävästi yritysten taloushallinnon prosesseihin ja arjen toimintoihin, sillä muutokset on huomioitava mm. alv-raportoinnissa, laskutuksessa ja sopimuksissa  1.9.2024 lähtien. 📆

Ota yrittäjänä huomioon erityisesti seuraavat asiat:

  • Mitä verokantaa tulee soveltaa mihinkin myyntiin tai hankintaan?
  • Mitä päivityksiä ja muutoksia vaaditaan eri it-järjestelmiin? 💻
  • Onko muutokset verokannoissa huomioitu asianmukaisesti esim. myyntisopimuksissa? 📃
  • Edellyttääkö muutos hinnoittelun tarkistamista? 💶

 

Älä huoli, et ole ainoa yrittäjä, kenessä aihe herättää kysymyksiä!

Menevätkö uudet alv-säännökset päässä ihan sekaisin? 🤯

Jos alv-muutokset aiheuttavat kysymyksiä ja haluat vastauksia, joihin voit luottaa, ota meihin OMAn tyyppeihin yhteyttä matalalla kynnyksellä (tai kokonaan ilman kynnystä)! 😊

Käydään yhdessä läpi, mitä kaikkea juuri sinun yrityksesi pitää ottaa prosesseissasi ja toiminnassasi huomioon. 📌

Tarjoamme aivan uudenlaiset palvelut yrityksille koko Suomessa 💗

OMA Yrityspalvelut on uudenlainen, yrityksille ja yritysten päättäjille luotu palvelu­kokonaisuus, joka koostuu assari­palveluista, kirjanpito­palveluista, talous­hallinto­palveluista sekä konsultointi­kokonaisuuksista.

Miten me voimme auttaa juuri sinua? 😊

Katso myös nämä

Henkilöstöedut – mitä eduille tapahtuu, jos työntekijä lähtee kesken vuoden?

Erilaiset henkilöstöedut ovat monelle yritykselle mieluinen tapa pitää huolta työntekijöistään ja parantaa omaa työnantajakuvaansa. Mutta mitä yrityksen tulee tehdä etujen suhteen, jos työntekijä lähteekin yrityksestä kesken vuoden?

Kassavirtatyökalu – helppo tapa estää yrityksen kassakriisi

Monelle yrittäjälle raha-asioista stressaaminen on arkipäivää, vaikka niin ei suinkaan tarvitsisi olla. Tässä artikkelissa käydään läpi miten kassavirtatyökalun avulla estetään yrityksen kassakriisi ja helpotetaan yrittäjän arkea.

Lomapalkka ja lomaraha – mitä yrittäjän pitää niistä tietää?

Lomapalkka, lomaraha, mitä näitä nyt on? Jos yrittäjän sormi menee suuhun veroasioiden edessä, ei loma-asiat ole juuri sen helpompia. Tässä artikkelissa käymme läpi ne perusteellisesti: mitä eroa on lomapalkalla ja lomarahalla, mitä tarkoittaa lomapalkkajaksotus kirjanpidossa ja miten yrittäjä voi itse pitää lomaa.