Yrittäjän muistilista alkuvuoteen

Vuosi 2025 on pyörähtänyt käyntiin, ja vuosi 2024 on taputeltu kunniakkaasti kuntoon. Käymme tässä artikkelissa läpi, millainen on yrittäjän muistilista alkuvuoteen ja mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta uusi tilikausi on entistäkin onnistuneempi. ✨

Uusi tilikausi starttasi - mitä kaikkea se tarkoittaa yrityksille?

Suurimmalla osalla yrityksistä tilikausi päättyi kalenterivuoteen, joten nyt onkin erinomainen aika käydä läpi, mitä asioita yrittäjän tulee ottaa jo alkuvuodesta huomioon tilikauden päätyttyä ja tulevan vuoden liiketoimintaan valmistautuessaan. 💪

(Huomioithan, että mikäli yrityksesi tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta, tulee tämän artikkelin muistilistalla olevat asiat suhteuttaa yrityksen omaan tilikauteen.) 📅

Käydään yhdessä läpi, millaisiin asioihin yrittäjän tulee kiinnittää huomiota alkuvuodesta, jotta uusi tilikausi lähtee rullaamaan erinomaisesti! 

Tässä siis yrittäjän muistilista alkuvuoteen!

Näin teet uudesta tilikaudesta entistäkin paremman 👌

Uuden tilikauden alku on yrittäjälle kaikkein paras hetki tarkastella edellistä tilikautta kriittisesti ja tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.

Kun yrittäjän vuosikello lähtee käyntiin, kannattaa yrittäjän aina tarkastella, mitä voitaisiin tehdä entistä paremmin ja mitkä asiat kaipaavat muutosta. 🤔 Onko esimerkiksi tullut uutta kilpailua tai onko omassa liiketoiminnassa jostain tullut kannattamatonta?

Yrittäjän kannattaa pohtia, mitä kaikkea uudella tilikaudella tulisi fiksata ja päivittää, jotta uusi kausi olisi täydellisessä tikissä?

Käymme seuraavaksi läpi kirjanpitoon liittyvien asioiden lisäksi myös muita yrityksen menestykselle tärkeitä pointteja. 👇

Ovatko kaikki tilinpäätökseen tarvittavat dokumentit kunnossa? 🤔

Lähdetään liikkeelle tilinpäätöksestä, sillä sen onnistuminen on yrityksen toiminnan kannalta todella olennainen elementti.

Mikäli tilikautesi päättyi kalenterivuoteen, ovat tilinpäätöksen kriittisimmät toimenpiteet mitä luultavimmin jo takanapäin, ja tilinpäätös on valmistumassa kovaa kyytiä.

Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä muistaa varmistaa, että kaikki kohdat seuraavalta listalta ovat kunnossa, jotta tilitoimistosi – tai yrityksesi itse – saa homman kunnialla hoidettua kotiin. 🎯

✅ Onko saldotodistukset toimitettu kirjanpitäjälle?

✅ Entäpä vastuu- ja vakuuserittelyt?

✅ Onko kirjanpitäjä varmasti saanut kaikki yrityksesi kuitit?

✅ Jos olet nostanut osakaslainaa, tulee sinun ilmoittaa se helmikuun aikana. 📅

✅ Oletko ilmoittanut kirjanpitäjällesi viime tilikauden edut, kuten vaikkapa autoedun, päivärahat ja kilometrikorvaukset?

✅ Ovatko alv-maksut ajan tasalla? Niiden deadline on helmikuun lopulla, mutta ne kannattaa ilmoittaa kirjanpitäjälle hyvissä ajoin.

Nyt viimeistään kannattaa hoitaa kaikki puuttuvat dokumentit ja ilmoitukset kuntoon, jotta kirjanpitäjälläsi on aikaa hoitaa tilinpäätöksesi minttiin ajoissa. 👌

Veroasiat - ota nämä 7 asiaa huomioon

Otetaan seuraavaksi esille kaikkien suosikkiaihe: verot! 😉

Alkuvuodesta on hyvä varmistaa, että muutamat olennaiset ja ajankohtaiset veroasiat ovat kunnossa. Lisäksi on hyvä valmistautua tulevaan veroilmoitukseen.

✔️ Tarkista kirjanpitäjäsi kanssa, ovatko ennakkoverosi linjassa vuodelle 2025 (verottaja määrittää 2025 verot vuoden 2023 tilikauden perusteella). 📅

✔️Tuleeko yritykselle investointeja, jotka vaikuttavat tulokseen, kuten poistot taseen eristä? Seuraa vielä tilikauden loppupuolella tilannetta, jos esim. investointipäätös odottaa tilikauden tuloksen kehitystä.

✔️Ovatko myyntisaatavat kotiutuneet tai onko olemassa vanhoja saatavia, joita tullaan kirjaamaan luottotappioksi?

✔️Muista verovapaiden etujen hyödyntäminen, kuten kulttuuri- ja liikuntaetu (400€/hlö/vuosi) tai kilometrit ja päivärahat yrityksen piikkiin (vaatii matkalaskun ja/tai ajopäiväkirjan pitämistä)

✔️Pohdi, kannattaako auto laittaa yrityksen omistukseen vai ei? 🚗

✔️ Voit myös ostaa firman piikkiin esim. työpöydät ja laitteet. Jos yrityksellä on työntekijöitä, koskee etu kaikkia. 💻

✔️ Nostatko osinkoa vai palkkaa yhtiöstä? (Tämä koskee osakeyhtiöitä.) Järkevä ratkaisu voi olla myös palkan ja osingon yhdistelmä. 💰

Tuloksen kehitystä kannattaa seurata pitkin tilikautta, sillä esimerkiksi ennakkoveroja voi säätää pitkin tilikautta. 📅

Muista tarkistaa veroehdotuksessa, että kaikki että kaikki tulot ja menot on varmasti huomioitu! 🎯

Muita muistettavia asioita alkuvuoteen 📅

Tilinpäätöksen ja verojen lisäksi yrittäjän kannattaa ottaa vuosikellossaan huomioon myös muita olennaisia asioita.

💎 Sinulla on toivottavasti budjetti jo viilattu minttiin viime tilikauden lopulla. 🎯 Kannattaa ottaa budjetti heti uuden tilikauden  alussa seurantaan ja varmistaa, että suunta on oikea. 📈

💎 Tarkista, onko yrityksesi kulurakenne kunnossa. Onko sinulla vaikkapa päällekkäisiä lisenssejä tai muita turhia kulueriä? Käy tarkkaan läpi kulut ja mieti, onko listalla jotain, mitä voisit karsia. 💸

💎Ovatko markkinointiasiat kunnossa? Millaista näkyvyyttä haluat saavuttaa seuraavalla tilikaudella, ja onko se mahdollista budjetillasi?

Alkuvuonna kannattaa olla skarppina, jotta seuraavasta tilikaudesta tulisi tavoitteidesi mukainen! Joitakin asioita voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta hoitaa sen jälkeen, kun aikaikkuna niihin on umpeutunut. 📆

Kirjanpitäjä on tärkeä kumppanisi - ja aina tukenasi

Paperihommat tuntuvat monesta yrittäjästä ikäviltä. 😰

Me olemme täällä, jotta voisimme ottaa harteiltasi stressaavat ja huolta aiheuttavat paperityöt, ja antaa sinun keskittyä rauhassa yrityksesi pyörittämiseen! 💜

Tarvitsitpa apua tilinpäätöksen tekemisessä, palkanlaskennassa, kirjanpidossa yleisesti tai vaikkapa veroilmoituksen laatimisessa, voit olla varma, että me hoidamme hommasi huolella ja kunnolla kuntoon. 🎯

Meiltä saat myös juuri omiin tarpeisiisi sopivat, joustavat assaripalvelut tilanteeseen kuin tilanteeseen! OMA Assari on assistentti-, sihteeri- ja toimistopalveluiden moniosaaja, joka palvelee yrittäjiä arjen askareissa. Ulkoistetun assistenttipalvelun avulla sinun ei tarvitse palkata omaa työntekijää, jos tarve on vaikkapa vain lyhyelle avulle. 

Olipa tarpeesi pieni tai suuri, voit aina olla meihin matalalla kynnyksellä yhteydessä. 😊 Tehdään tästä yrityksellesi yhdessä mahtava uusi tilikausi!

OMA Tilitoimisto tarjoaa kaikki nyky­aikaisen tili­toimiston palvelut 💜

OMAn koulutetut ammattilaiset ovat aina ajan hermolla tarjoten vahvan osaamisen kaikissa tarvitsemissasi tili­toimisto­palveluissa. 💪

Sähköisten taloushallintopalveluiden ansioista pystymme palvelemaan yritystäsi, oli toimipisteesi sitten missä tahansa. 🗺️

Katso myös nämä

Tilinpäätöksen tekeminen – näin vältät yleisimmät sudenkuopat

Tilikausi loppumassa ja tilinpäätöksen tekeminen edessä? Koska tilinpäätöksen onnistuminen on yrityksen toiminnan kannalta todella tärkeää, käymme tässä artikkelissa läpi, mitä käytännön asioita on muistettava hoitaa ennen tilinpäätöstä, milloin tilinpäätös pitää viimeistään tehdä ja mitä sudenkuoppia välttää. Lue ammattilaisten vinkit!

Liiketoimintasuunnitelma ja strategia – miksi jokainen yrittäjä tarvitsee niitä?

Yrittäjänä olet melko suurella varmuudella kuullut liiketoimintasuunnitelmasta ja strategiasta, mutta onko sinulle kristallinkirkasta, mitä nämä kaksi käsitettä käytännössä tarkoittavat? Mikä vielä tärkeämpää: onko yritykselläsi kumpikin viilattu huippuunsa? Tässä artikkelissa käymme läpi, miksi liiketoimintasuunnitelma ja strategia ovat jokaiselle yritykselle elintärkeät – yrityksen koosta ja iästä viis!

Lahjat ja lahjakortit – mitä yrittäjän tulee tietää antaessaan lahjoja?

Moni yrittäjä haluaa muistaa yhteistyökumppaneitaan, asiakkaitaan ja työntekijöitään lahjalla vaikkapa jouluna tai merkkipäivänä. Tässä artikkelissa käymme läpi, mitä asioita yrittäjän täytyy ottaa huomioon lahjaa valitessaan.