Lahjat ja lahjakortit – mitä yrittäjän tulee tietää antaessaan lahjoja?

Moni yrittäjä haluaa muistaa yhteistyökumppaneitaan, asiakkaitaan ja työntekijöitään lahjalla vaikkapa jouluna tai merkkipäivänä. Tässä artikkelissa käymme läpi, mitä asioita yrittäjän täytyy ottaa huomioon lahjaa valitessaan.

Mitä yrittäjän tulee ottaa huomioon lahjaa antaessaan?

Lahjan antaminen asiakkaalle, yhteistyökumppanille tai omille työntekijöille on ihana tapa. 💗 Lahjan antamiseen kuuluu kuitenkin monenlaisia kiemuroita ja nippelitietoa, mistä monikaan yrittäjä ei ole tietoinen. 🤔

Jotta sekä lahjan antaja ja lahjan saaja olisivat mahdollisimman tyytyväisiä lahjaan ja kaikki sujuisi ilman ikäviä yllätyksiä, käydään yhdessä läpi, mitä asioita yrittäjän täytyy ottaa huomioon lahjaa valitessaan

Lahjan valinnassa tulee ottaa huomioon muutama eri seikka. Lahjan antajan tulee huomioida kenelle lahja annetaan, onko lahja jokin tavara vai lahjakortti, ja mikä lahjan arvo on. 🎁

Perehdytäänpä tarkemmin siihen, miten nämä tekijät vaikuttavat yrityksen kirjanpitoon.

 

Kenelle lahja on tarkoitettu?

Aivan aluksi pitää miettiä, onko lahja tarkoitettu yhteistyökumppanille tai asiakkaalle, vaiko yrityksen omalle työntekijälle. 👩‍💼

Tämä nimittäin vaikuttaa siihen, mitä lahjan antaja eli yrittäjä merkitsee omaan kirjanpitoonsa lahjojen osalta. 📋

Lahjan saaja määrittelee sen, kuinka suuri osa lahjan arvosta menee verotukseen.

Lahjat asiakkaille ja yhteistyökumppaneille🤝

Olipa lahja sitten suklaata, konjakkia, Iittalan tuikkuja tai leffalippuja, merkitään asiakkaille ja yhteistyökumppaneille annetut lahjat aina edustuskuluihin. Yritys saa siis vähentää puolet näiden lahjojen arvosta verotuksessa. 💰

Vaikka lahjoissa olisikin mukana firman kortti ja logot, ei lahjoja saa silti laskea vaikkapa markkinointi- tai myynnin edistämiskuluiksi, niin mukavaa kuin se olisikin.

Entäpä, jos lahja onkin tarkoitettu työntekijälle? Tähän pätevät aivan omat sääntönsä. Perehdytäänpä seuraavaksi niihin! 👇

 

Lahjan antaminen työntekijöille 💝

Työntekijöille annettavissa lahjoissa on taustalla omat kiemuransa. Toisin kuin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tapauksessa, työntekijöiden kohdalla merkitsevää on se, mikä annettava lahja on.

Onko lahja jokin tavara tai palvelu, vai kenties lahjakortti? 🎁

On hyvä muistaa, että työnantaja tekee päätöksen siitä, mitä työntekijöille annetaan lahjaksi. Lähtökohtaisesti lahjojen tulee kuitenkin olla kaikille samat.

Tavaran tai tietyn palvelun, kuten vaikkapa hieronnan, antaminen on yksinkertaista, kunhan muistaa, että lahjan arvo ei saa olla liian suuri. Palataan sallittuun arvoon vielä myöhemmin.

Lahjan antaminen kuitenkin mutkistuu hieman, jos kyseessä onkin lahjakortti. Lahjakortin kohdalla pitää muistaa muutama perusasia, ennen kuin antaa sellaisen lahjaksi työntekijälle. 👇

 

Lahjakortit työntekijöille

Lahjakortti on yksi ikisuosikeista, kun mietitään lahjoja firman työntekijöille. Onhan se tasapuolinen ja helppo antaa jokaiselle. 😊

Lahjakorteissa on kuitenkin eräs merkittävä piirre, josta lahjan antajan tulee olla tietoinen. Onko lahjakortti suunnattu, vai voiko sen käyttää vapaan valinnan mukaisesti lähes mihin vain? 🤔

Jos lahjakortti on suunnattu, eli lahjakortilla saa ostaa vain tietyn tuotteen tai palvelun, tai saa valita mieleisensä rajatuista vaihtoehdoista, on lahjakortti todellakin “lahja”.

Tämän yritys merkitsee kirjanpidossa kohtaan “lahjat henkilökunnalle”. Summa kirjataan kirjanpitoon alvittomana, eli yritys ei saa vähentää summasta alvia, mutta summa menee kuitenkin kokonaisvähennyksiin. 🧾

Jos lahjan saaja saa kuitenkin täysin vapaasti päättää, mitä lahjakortillaan ostaa, lasketaan tällainen lahjakortti verottajan päässä ikävä kyllä palkaksi, jota käsitellään rahana, aivan kuten palkkaa. 💶

Työnantajan pitää muistaa vähentää summasta ennakonpidätykset ja muut työnantajamaksut, aivan kuten palkasta. 💰

Työnantajan kannattaakin tässä kohtaa miettiä, kannattaako hänen rajata lahjakorttia koskemaan jotain tiettyä tuotetta tai palvelua, jotta verottaja ei laske lahjaa palkan jatkeeksi.

Lahjan arvo - mikä on liikaa? 🤔

Lahjan arvo ei saisi ylittää 100 euron rajapyykkiä vuodessa henkilöä kohden. Ylimenevän osuuden verottaja nimittäin niputtaakin sitten jo palkan puolelle.  💶

Poikkeuksena tästä ovat kuitenkin suuremman merkkipäivät.

Jos työntekijä juhlii vaikkapa 60-vuotispäiviään, tulee lahjan arvon olla “kohtuullinen”.

Kohtuullisuus on käsitteenä hyvin suhteellinen, mutta nyrkkisääntönä on, että lahjan maksimiarvo saa vastata työntekijän 1-2 viikon bruttopalkkaa. Lahjan tulee kuitenkin tässäkin tapauksessa olla jokin tietty tuote tai palvelu, sillä muussa tapauksessa summa lasketaan verottajalla suoran palkan jatkeeksi. 💰

Jos lahjojen valitseminen aiheuttaa harmaita hiuksia, voit aina kysyä meiltä neuvoa

Jos haluat varmistua siitä, miten lahjojen kanssa kannattaa toimia, voit olla yhteydessä meihin!

Käydään yhdessä läpi, miten erilaiset lahjat ja niiden summat merkitään kirjanpitoon! Näin lahjan antaminen on mukava tapahtuma, eikä verenpainetta nostava velvoite. 😊

Tarvitsetko muutakin apua kirjanpidon kanssa? 💗

OMA Yrityspalvelut on uudenlainen, yrityksille ja yritysten päättäjille luotu palvelu­kokonaisuus.

Saat kauttamme kirjanpitäjän, joka aidosti välittää yrittäjistä, ja pitää sinusta huolen. Löydät meiltä juuri sellaisen kirjanpitäjän kuin sinun yrityksesi tarpeisiin sopii.

Miten me voimme auttaa juuri sinua? 😊

Katso myös nämä

Liiketoimintasuunnitelma ja strategia – miksi jokainen yrittäjä tarvitsee niitä?

Yrittäjänä olet melko suurella varmuudella kuullut liiketoimintasuunnitelmasta ja strategiasta, mutta onko sinulle kristallinkirkasta, mitä nämä kaksi käsitettä käytännössä tarkoittavat? Mikä vielä tärkeämpää: onko yritykselläsi kumpikin viilattu huippuunsa? Tässä artikkelissa käymme läpi, miksi liiketoimintasuunnitelma ja strategia ovat jokaiselle yritykselle elintärkeät – yrityksen koosta ja iästä viis!

Näin käännät yrityksesi tappiollisen tuloksen voitoksi!

Jokainen yrittäjä voi ansaitusti olla ylpeä, kun vuosi päättyy onnistuneesti, eli yrityksen tulos on voitollinen. Mutta mitä tehdä, jos yrityksen kausi onkin ollut tappiollinen? Perehdymme tässä artikkelissa tarkemmin siihen, mistä yrityksen tappiollinen tulos voi johtua ja siihen, millaisilla toimenpiteillä tappion voi vielä kääntää voitoksi.

Budjetointi – mitä se on, ja miksi yrityksesi tarvitsee sitä?

Olet yrittäjänä varmasti kuullut budjetoinnista, mutta tiedätkö, mitä se käytännössä tarkoittaa? Ja mikä vielä tärkeämpää: oletko laatinut omalle yrityksellesi budjetin? Tässä artikkelissa käymme läpi, miksi budjetointi on jokaiselle yritykselle tärkeää – yrityksen koosta viis!